نامه ای درخصوص گله مندی روسا و خوانین قاجاریه از عدم توجه و مرحمت به نامبردگان در واگذاری امتیازات با وجود خدمات آنها و درخواست اعلام نظر و تعیین تکلیف در این مورد
شیخ انصاری از بزرگان و چهره های شاخص اصولیون فقه شیعه بود. در ادامه آنچه می آید نمونه ای از تعامل او با طلاب است. طلابی که البته به چهره ها و اشخاص بزرگی چون آخوند خراسانی تبدیل شدند. داستان زیر روابط این استاد و دانشجو و ارادت آنها به یکدیگر را به خوبی نشان می دهد . . .
تهران امروز از محله های زیادی تشکیل شده است. برخی از امارها حدود چهارصد محله را برای تهران نام می برند. اما حدود 150 سال پیش تهران از ده منطقه و محله اصلی محمدیه، قنات آباد، سنگلج، دولت، شرق، بازار، حسن آباد، ارگ و عودلاجان تشکیل می شد. در یکی از نقشه های قدیمی به جای مانده از دوران ناصرالدین شاه حد و مرز این مناطق به طور دقیق مشخص شده است.
بانک شاهنشاهی به موجب امتیازنامه ۱۳۰۷، تأسیس و اداره آن به مدت شصت سال به بارون جولیوس رویتر، یهودی آلمانی تباری که تابعیت انگلیس و دین مسیح را پذیرفته بود، واگذار شد.
شاه نه تنها به مبارزه با فساد در داخل کشور اهتمامی نداشت، بلکه برای جلوگیری از اشاعه فساد نزدیک ترین افراد منسوب به خود نیز تلاشی نمی کرد. این مسئله بی آبرویی زیادی را در کشور برای خاندان سلطنت ایجاد می کرد و گاهی حتی در خارج از کشور نیز بازتاب های بسیار منفی با خود به همراه داشت . . .
مورخان مشروطه خواه تلاش کرده اند تا فضایی را ترسیم کنند که گویی شیخ فضل الله در زمانه مشروطه، عالمی تنها بود که یار و یاوری نداشت. ماجرا دقیقا بر عکس است؛ روز به روز به طرفدران شیخ افزوده می شد و یکی از راه های ایستادگی و اعدام شیخ نیز ترس از نفوذ و قدرت او بود . . .
تغییر کارکردهای دولت در ایران را باید با گسترش حضور غرب در ایران تحلیل کرد. بدین ترتیب وظایف دولت در ایران گسترش یافت و بیشتر و بیشتر شد. بزرگ شدن دولت در ایران را نیز بر همین پایه می بایست گزارش کرد . . .
جیمز موریه در کنار توصیفاتی که از ایران و ایرانی داشته است، در مواقعی نیز مسائل بسیار کوچک و دم دستی از فرهنگ ایران را بزرگ جلوه داده و از آن به عنوان خرافه یاد کرده است. این در حالی است که بخشی از آنچه موریه بر آنها تاکید بسیار کرده، فقط بخشی از فرهنگ فولکوریک ایران و ایرانی می باشد و مثلا مبنای تصمیم گیری نخواهد بود . . .
درباره حذف حکومت قاجاریه، تاسیس حکومت بی ریشه پهلوی و در نهایت نحوه به قدرت رسیدن رضا خان حرف ها و حدیثهای فراوانی زده شده است. یکی از ابزارهای مطرح در آن مقطع از تاریخ ایران طراحی کاریکاتور و اعتراض به این رخداد با بیانی طنز بوده است.
دکتر حشمت از بهترین یاران و همراهان میرزا کوچک جنگلی بود. او در راستای تحقق آرمان های جنگل بسیار کوشید، اما سرانجام بهتر آن دید که تسلیم نیروهای دولتی شود. جالب آنکه او که خود تسلیم شده بود تا جلوی کشتار مردم گرفته شود، در داستان گویی طرفدران رضاخان به مثابه کسی ترسیم می شود که در جنگ شکست خورد و گیر نیروهای رضاخان افتاد . . .
مقامات انگلیسی در خاطرات خود بارها از رضاخان سخن به میان آورده اند. مشهورترین این خاطرات را می بایست از زبان آیرونساید شنید. در خاطرات او تلاش برای ارتقای جایگاه رضاخان و راضی کردن احمدشاه به این ارتقا نمایان است . . .
برخی از کسانی که در ماجرای 28 مرداد 1332 جزء کودتاچیان بودند؛ پیش از آن در زمره مخالفین سیاست های انگلیس در ایران محسوب می شدند و از این رو شاید تا پیش از واقعه کودتا کمتر نگاه منفی نسبت به آنها وجود داشت. یکی از این افراد احتمالا زاهدی است . . .
شاه از شخصیت های بزرگ روحانی من جمله آیت الله کاشانی به شدت می هراسید. از طرفی از نفوذ انها در میان مردم آگاه بود و می ترسید آنها مردم را بر ضد حکومت بشورانند و از طرفی دیگر نیز تلاش می کردند تا از آنها در واقع اضطراری کمک بطلبند. ماجرای ترور هژیر از جمله این موارد است . . .
در این سند آئین نامه جوایز سینمایی بنیاد شهبانو فرح در 12 ماده به سینماگران برجسته ایرانی و بهترین فیلم ایرانی سال آورده شده است. فرح پهلوی یکی از ارکان اصلی برنامه ها و سیاستگذاریهای فرهنگی پهلوی دوم داشت و با برگزاری جشن هنر شیراز گامهای بلندی در جهت غربی کردن جامعه ایران برداشت . . .
سید احمد ادیب پیشاوری در سال 1223 ش (1260 ق) در پیشاور پاکستان چشم به جهان گشود. او از سلسله سادات معروف به اجاق بود که نَسَب آنان در سیر و سلوک به سهروردیه میرسید. ادیب در سبزوار به مدت دو سال از محضر فیلسوف کبیر حاج ملاهادی سبزواری و نیز آخوند ملامحمد، فرزند وی، و آخوند ملا اسماعیل استفاده کرد و سپس در مشهد ساکن شده، به ادیب پیشاوری یا ادیب هندی ...